Ryhmäläisten blogi 2013

Kauden vika piirileiri Vuokatissa

Vuokattiin saapui torstaina 45 leiriläistä, joita odotti paikalla viisi valmentajaa. Lassen viime hetken nilkan loukkaamisen vuoksi oli hommattu uusia vahvistuksia. Paikalla oli tuttujen kasvojen Juho, Elina & Kuisma, lisäksi Jenni Halonen uutena, sekä mm. Kalle Lassilaa valmentanut Sotkamolainen Mikko Virtanen perjantaipäivän osalta.

Saavuimme puolelta päivin Vuokattiin. Saimme huoneet ja majoituimme huoneisiimme. Heti leiriavauksen jälkeen kiirehdimme jo lenkille. Hiihtolenkkimme alkoi Kurun ”kanjoninoususta”. Hiihdimme ensin pithkähkön alkuverryttelyn, sitten teimme lyhyehköjä tasatyöntövetoja, joita videokuvattiin. Loppuverryttelyn jälkeen treenin kestoksi muodostui 1.30-1.45. Samaan aikaan vanhempien ryhmä näytti toteuttavan pidempiä tasatyöntöpätkiä.

Treenin jälkeen pääsimme opiston päivälliselle, tämän jälkeen luentotilassa katselimme sekä omia hiihtotekniikoita, että maailman huippuhiihtäjien hiihtotekniikoita. Illalla oli lihashuolto pallohallissa, siellä Elinan johdolla venyttelimme hieman vaikeitakin osin solmuun meneviä venytysliikkeitä. Sitten pienen vapaa-ajan jälkeen olikin jo nukkumaanmenoaika. (Nuorempien poikien ryhmän tekstiä)

Pääsimme uneen laskemalla lampaita, tulokseksi tuli 1798. Aamulla heräsimme laiskan virkeinä ja kirmasimme aamulenkille. Tukevan aamupalan jälkeen suuntasimme hiihtoladulle. Kun olimme alkuverrytelleet, oli vuorossa suksilla ”sirkusakropatiaa”, jossa kaatuminen oli jopa sallittua. Kaksi leiriläisistä (Tiia & Esa-Pekka) saavutti Mikko Virtasen asettaman neljännen tason taitosuorituksen ja ansaitsivat tällä jäätelöt palkinnoksi. Treenin jälkeen menimme taas vaihteeksi syömään ja sitten luennolle kuulemaan Vuokatin Urheiluakateamian toiminnasta (lukio + yläkoululeiritys). Kello 16.00 alkoikin seuraava harjoitus, mikä toteutetttiin perinteisellä jo hieman sohjoisessa kelissä. Päivällisen jälkeen pienen levon voimin säbäpelit kutsuivat. Turnauksessa ykkösjoukkue nousi hyvällä pelillään voittoon. Lopuksi vielä venyttelimme kireät paikat. Tämän jälkeen oli luvassa vielä hetki pitovoitelutalkoita Juhon & Kuisman johdolla, sen jälkeen oli vielä hetki hiljaisuuteen, mutta osa taisi simahtaa saman tien unten maille. (Nuorempien tyttöjen ryhmän tekstiä)

Lauantaipäivänä oli molemmilla ryhmillä ohjelmassa aamulla reippaampaa vapaan hiihtoa ja iltapäivällä kevyttä perinteisen hiihtoa, jonka päälle tehtiin pieni juoksuosio. Tällä nuoremmille Juhon vetämällä juoksulenkillä, nuoret tietenkin puolivälissä valitsivat Juhon tarjouksesta seikkailureittivaihtoehdon ja näin vain kuutamonvalo siivitti leiriläiset pois metsän keskeltä! Päivällä käytiin myös huikea syyskuulta alkaneen liikkuvuusprojektin loppukilpailu, missä nuorempien poikien ryhmä voitti Juhon ja samalla vedon. Todella hyvää kehitystä 2 kuukaudessa – toivotaan suunnan jatkuvan! Illalla tehtiin vielä keskivartaloharjoitus, mitä esitettiin urheilijoiden ottavan myös kotikäyttöön useammalle illalle viikossa!

Sunnuntaina leiri ja leirikausi paketoitiin pitkällä vapaan hiihtotavan lenkillä, mikä sisälsi pieniä taito-osioita, pujotteluratoineen, alamäkitekniikoineen sekä jyrkän ylämäen hiihtoakin kontrolloitiin, tasapainolaskutteluita unohtamatta. Sunnuntaina oli jo hieman raskas keli, muuten pääosin hiihtokelit olivat melko liukkaita ja hyviä. Latua Vuokatissa oli noin 4 km. Keski-Pohjanmaan ryhmän harjoittelu jatkuu nyt omatoimisena / seurojen johdoilla kohti talvea, toivotaan kuitenkin että piirivalmennuksen hyvä henki jatkuu kotimaakunnassa ja siivittää esimerkiksi seuroja yhä enemmän keskinäiseen yhteistyöhön. Myös erittäin toivottavaa on, että ryhmäläiset vievät mm. taitoharjoitteita ja erilaisia harjoitteita leiriltä kotikäyttöön sekä opettavat niitä seuroissaan nuoremmille hiihtäjille! Muistakaa lenkkeillä, nyt vielä paljon lenkkarilla ja kohta suksilla!

Juho ja pienempien ryhmä

Leiri Kalajoella 11-13.10

Saavuimme auringon saattelemana Hiekkasärkille. Ilma lupaili hyviä lenkkikelejä. Kokoonnuimme yhdessä Sani hotellin aulaan. Saimme avaimet ja siirryimme Apartementos-huonestoihin. Majoittumisen jälkeen oli leirin ensimmäisen harjoituksen aika. Treeniin sisältyi: alkuverryttelyt, sprinttisuunnistus ja loikat. Pojat voittivat meidän suunnistuksessa 6-1 niinkuin Suomi Ruotsin aikoinaan. Viimeisenä oli enää iltapala ja sitten nukkumaan meno.

Lauantai alkoi virkeästi aamulenkillä hienoissa merimaisemissa. Aamupalan syötyämme ja hiukan odoteltuamme oli sauvarinnetreenin vuoro. Sauvakävelimme reippaasti hiihtomajalle ja aloitimme siellä sauvarinteen. Teimme 4x5 minuuttia sauvakävellen/loikkien. Sen jälkeen kiersimme vielä tulevat Hopeasompa ladut. Vaatteiden vaihdon jälkeen söimme hiihtomajalla makkarapottuja ja rahkaa.
Iltapäivällä lähdimme rullahiihtämään. Teimme erillaisia tasapaino ja koordinaatio harjoituksia. Vauhdin hurmassa kiidimme lentokenttää päästä päähän. Lopuksi työnsimme tasatyöntöä, viimeisillä metreillä käsistä alkoi voimat jo hiipua. Hiihdimme takaisin majakapaikkaan ja taas oli ruuan vuoro. Leirillä ei ainakaan nälkä päässyt yllättämään. Paljon odotetun uinnin vuoro oli illalla. Polskuttelimme jonkin aikaa kunnes oli aika mennä iltapalalle ja sen jälkeen pehkuihin.

Levollisten yöunien jälkeen sunnuntai koitti. Aamupalan jälkeen lähdimme melkein heti rullahiihtämään. Hiihtämässä tuuli oli armoton mutta ei auttanut kuin hinkata eteenpäin. Tunnin hiihdettyämme vaihdoimme nopeasti lenkkarit jalkaan ja kiskaisimme sauvat käteen. Sauvakävelimme 1.5h. Sitten keräsimme kimput ja kampsut huoneistamme, kävimme syömässä jonka jälkeen leiristä oli enää jäljellä kotimatka.
Kiitos mukavasta leiristä!

Hanna, Laura ja Loviisa
Kuvat Esko Valikainen

Toinen piirileiri Vuokatissa 19.-22.9.

Keski-Pohjanmaan toiselle piirileirille Vuokattiin saapui 48 innokasta hiihtäjää ja 5 vähintäänkin yhtä innokasta valmentajaa. Leiri alkoi suurimmalta osalta hiihtäjistä yhteiskyydityksellä. Matkalla tunnelma jo kohosi, sillä pian oltaisiin taas leirillä!

Ensimmäinen treeni oli nuoremmilla rullahiihtotekniikkaa ja vanhemmilla leirin kovin treeni; 5 kilometrin ylämäkitestijuoksu. Kovia aikoja siellä juostiinkin. Parhaiten jalat pelasivat Naveenilla. Illalla nuoremmat tekivät reippaina koordinaatioita ja liikkuvuutta, kun vanhemmat pelailivat jalkapalloa. Lopuksi vielä oli yhteinen lihashuolto ja ensimmäinen päivä oli ohi.

Toinen päivä alkoi aamulenkillä ja perinteisen hiihtotyylin hiihdolla Vuokatin hiihtoputkessa. Nuoremmat ottivat reippaina tasatyöntöspurtteja ja vanhemmat kehittivät peruskestävyyttä. Treenin jälkeen alettiin jännittää henkilökohtaisia haastatteluja, joita siinä sitten oli päivän mittaan. Iltapäivän treeni oli nuoremmilla koordinaatiot ja pelailut, kun taas vanhemmat kävivät juoksemassa tunnin, jonka jälkeen oli pelätyt lihaskuntotestit. Laskelmien mukaan kaikki selvisivät hengissä. Illan päätteeksi oli molempien ryhmien ohjelmassa liikkuvuusharjoittelua.

Kolmantena päivänä lihaskuntotestit tuntuivat painavan monia. Pelkkä sängystä ylösnouseminen tuotti tuskaa vatsalihasten kivun vuoksi. Aamulenkille kuitenkin päästiin, minkä jälkeen nuoremmat lähtivät sauvarinteeseen vaeltamaan ja vanhemmat rullahiihtämään ja kehittämään tekniikkaa. Tämän jälkeen vanhemmat keräsivät voimia illan kovaan sauvarinnetreeniin ja nuoremmat kävivät luennolla, jossa kerrottin monipuolisesta harjoittelusta ja harjoituspäiväkirjasta. Luennon jälkeen nuoremmat lähtivät opiskelemaan rullahiihdon tekniikan saloja ja vanhemmat kovaan sauvarinteeseen. Sauvarinteen jälkeen jostain kumman syystä oli todella väsynyttä porukkaa. Illalla vielä kuitenkin jaksettiin kehittää keskivartaloa ja venytellä.

Viimeinen päivä alkoi perinteisen hiihdolla. Putkessa hiihdettiin 1.30h, jonka jälkeen lähdettiin ihanaan vesisateeseen sauvakävelemään tunniksi. Sen jälkeen pikaiset pakkaukset, lounaalle ja kotimatkalle. Paluumatkalla oli todella väsynyttä porukkaa. Nuoremmat pojat kuitenkin pitivät huolen siitä, ettei nukuttua saanut, vaan servailivat siellä toinen toistaan. Yksi hyvä leiri oli taas takana.

Minulle tämä hiihtoleireily on uusi juttu, sillä aloitin hiihdon viime talvena. Ensimmäiselle leirille oli todella pelotava mennä, koska en tiennyt onko kavereita ja millaista se on. Sehän olikin rankempaa, mitä olin odottanut. Toinen leiri oli jo aivan mahtava, koska tiesi mitä odottaa. Treeneistä osasi nauttia ja kavereitakin oli kertynyt jo sopivasti. Ja mukavinta on se, että voi olla kenen kanssa vain, sillä kaikki ovat huipputyyppejä, mukaanluettuna myös valmentajat! Nyt vain odottamaan seuraavaa leiriä!

Adalmiina Juuri-Oja

Piirileiri Nivalassa 30.8-1.9

Ensimmäisenä päivänä oli sauvakävely ja loikat. Lämmittelimme sauvakävellen 4km ja sen jälkeen loikimme. Ja oli mukavaa. Sen jälkeen pelasimme jalkapalloa poikien kanssa ja peli päättyi 6-9 numeroihin. Illan huipensi saunakisa, jonka voiton vei kaikki, koska kaikki lähtivät samaa aikaa pois saunasta. Sitten söimme iltapalan ja menimme nukkumaan.

Toisena päivänä heräsimme vähää vaille seitsemän ja lähdimme väsyksissä aamulenkille. Sen jälkeen söimme maittavan aamupalan ja lähdimme kohti sauvarinnettä. Kovan sauvarinteen jälkeen suuntasimme suihkuun ja sen kautta syömään. Ruoka oli hyvää ja yksi nimeltä mainitsematon henkilö söi vaivaiset 5 lautasellista ruokaa ja muut hyytyivät kolmeen. Ruokailun jälkeen menimme pelaamaan futista ja peli päättyi 10-7 numeroihin. Sen jälkeen lepäsimme hetken ja suuntasimme rullahiihtoon. Verryttelimme aluksi juosten 2.5km ja hiihdimme kolme kertaa viisi minuuttia tasatyöntöä ja sauvoittaluistelua. Rullahiihdon jälkeen juoksimme takaisin ja sitten suuntasimme syömään. Ruuan jälkeen lepäsimme hetken ja sen jälkeen menimme pelaamaan jalkapalloa. Jalkapallon jälkeen venyttelimme. Venyttely oli suurimmaksi osaksi nauramista, koska siitä ei oikein tullut mitään. Venyttelyn jälkeen kävimme hakemassa kaurakeksejä salaa. Sitten söimme iltapalan, joka oli hyvää. Sitten menimme saunaan.

Kolmantena päivänä vaelsimme ympäri Nivalan metsiä ja soita pitkin. Ryhmä jaettiin kahteen osaan. Toinen ryhmä vaelsi 2,5h ja toinen 3h. Vaellus meni suurimmalta osalta erittäin hyvin. Vaelluksen jälkeen menimme pesulle. Pesun jälkeen söimme perunamuusia ja lihapullakastiketta. Ruoka oli hyvää. Leiri päättyi mukavasti. Ja kaikilla oli hauskaa.

Aapo, Eetu, Juuso, Severi, Ravinder, Kristian, Saku ja Roope-Eemeli

Keskivartaloharjoitteita
Kärkiletka kovan vaarallehiihto harjoituksen jälkeen
Pääjoukko vaaran päällä

Ensimmäinen piirileiri Vuokatissa 3-6.8.2013

Yhteensä 25 Keski-Pohjanmaan hiihtäjistä -98 syntyneistä ja sitä vanhemmista osallistuivat tämän vuoden ensimmäiselle Vuokatin piirileirille. Leiri alkoi lauantaina pitkällä peruskestävyys harjoituksella. Suurin osa leiriläisistä hiihti rankalla rullaradalla 1.45 h, harjoittelimme eri vapaan tekniikoita sauvoittahiihtäen. Lenkki jatkui kuumassa kelissä 45 min juoksu lenkillä ylämaastossa. Illalla Juho piti tiukan keskivartaloharjoituksen, jonka päälle venyttelimme perusteellisesti Elinan johdolla.

Toisena leiripäivänä aamupäivän treeni oli punttisalilla nopeusvoimaa. Verryttelimme juosten ja teimme muutamia nopeusharjoituksia. Salitreeni oli haastava osalle leiriläisistä, esimerkiksi puntti ei noussut rinnalle kaikilla ongelmitta ja siitä seurauksena seuraavan päivän kipeät lihaksen. Punttitreenin jälkeen iltapäivällä lihakset oli hermotettu kohtaamaan leirin haastavin ja ”kaikista kovin” vaaran nousu. Jostain syystä vaaralle nousu ei ollut kovin lennokasta kaikilla hiihtäjillä. Elina ja Juho saivat hyvän pohjetreenin ajellen vaaraa ylös kuskaten vuoroin lenkkareita ja vuoroin rullasuksia. Raastavan kuuma ilma hyydytti monet kahden nousun jälkeen. Hurjapäisimmät pojat hiihtivät neljä nousua.

Seuraavana aamuna vuorossa oli tasuritreeni. Tarkoituksena oli hiihtää 4—6 kertaa noin neljän minuutin mäki ylös aerobisella kynnyksellä. Tässäkin treenissä taisi esiintyä pientä kisailua. Treenin jälkeen pelailimme vielä kentällä jalkapalloa ja käsipalloa. Voitontahtoa riitti kaikilla ja seurauksena Elina sai mustan posken. Voittoon ylsi Juho Salmelan tiimi. Treenien välissä Juho piti tunnin mittaisen tiiviin luennon harjoittelusta. Havaittavissa oli pientä uupumista, mutta toivottavasti kaikki leiriläiset saivat vinkkejä syksyn harjoitteluun. Iltapäivällä oli ohjelmassa peruskestävyyslenkki ilman suksia. Tarkoituksen oli valloittaa vuokatinvaara monesta eri ilmansuunnasta. Aluksi tutustuimme raastavaan 5 km ylämäkitestijuoksu reittiin. Illalla heitimme frisbeegolfia, osa ensimmäistä kertaa ja osa lajin taitajina. Frisbeegolfaajan tittelin saivat Johanna ja Juho S.

Viimeisenä päivänä väsyneet leiriläiset vaelsivat läpi Vuokatin vaarajonon, jonka jälkeen leiri alkoi olla päätöksessä ja matka takaisin kohti Keskipohjanmaata alkoi. Siellä jalka nouseekin entistä lennokkaammin Vuokatin vaarojen jälkeen.

Henna, Hanna, Mari & Johanna

Testiä suunnistuksen lomassa.

Iso osa Keski-Pohjanmaan valmennusryhmien nuorista osallistui 9.7. Ylivieskassa pidettyihin tasotesteihin. Hyvä asia, että sellainen oli saatu järjestettyä vaikka aikataulu tahtoo väkisin tuottaa monille ongelmia. On kuitenkin hyvä, että kesällä riittää "pikku puuhastelua".

Itselle aikataulut hiukan tuottivat myös päänvaivaa, koska olin tasotestin aikaan Kainuun rastiviikolla suunnistamassa. Olin kyllä suunnitellut osallistuvani tasotestiin, kun kuulin tiistain olevan ns. välipäivä rastiviikolla.

Keskusteltuamme asiasta Halosen Juhon kanssa, totesimme olevamme molemmat kyseisenä tiistaina Vuokatissa. Tuolloin Haloselle syntyi ajatus hyödyntää Vuokatin hyviä maastoja ja aikataulua. Hän esitti, että tekisimme tasotestin Vuokatissa, ennen kuin hän lähtee Ylivieskaan. Olin kyllä positiivisesti yllättynyt Halosen esityksestä. Näin minun ei tarvitsisikaan istua autossa reilua 5 tuntia.

Sovimme tapaamisen tiistaille puolen päivän aikoihin. Keli ja olosuhteet oli testille loistavat. Hiukan kyllä jännitti. Mieleen muistui ne kaikki päivät, jolloin harjoitus oli jäänyt tekemättä. Nyt se totuus paljastuisi...

Tosiasiassa testi meni ihan hienosti. Sydän löi riittävästi ja jotain raja-arvojakin löytyi. Halonen neuvoi testin aikana ja antoi testistä perusteellisen palautteen. Juho antoi myös hyviä ohjeita tulevaan harjoitteluun. Kuulemma jotain kehitettävääkin vielä on...

Iltapäivällä selvisi, että onneksi edes tuo toinen Lakanen oli tuohon aikaan huippukunnossa, Jani nimittäin...otti MM-hopeaa.

Kiitokset Juholle erikoisjärjestelyistä ja testistä!

Terveisin

Juho Lakanen
Perhon Kiri

Viides ja kuudes treenipäivä Ylivieskan Huhmarin maastossa

Viidentenä treenipäivänä kokoonnuimme Ylivieskan Huhmariin suorittamaan tasotestejä. Paikalle saapui hieman alle 20 treenaajaa valmiina rankkoihin ylämäkiin ja kovaan sykkeeseen. Alkuun lämmittelimme noin 10-15 minuuttia, ja kun lämmitelyt oli tehty ja paikat saatu auki, laskeuduimme alas Huhmarin laskettelurinteen juurelle. Sieltä oli tarkoitus aloittaa testikierrokset.

Kiersimme 4-5 kertaa noin kilometrin lenkkiä. Jokaisen kierroksen välissä pistettiin sormenpäähän ja otettiin laktaatti-arvot. Ensimmäinen lenkki vedettiin PK:lla lähinnä sauvakävellen ja vauhti lisääntyi kierros kierrokselta. Viimeinen vedettiin täysillä niin kovaa kuin irtosi. Kyllä hapotti. Viimeisen kierroksen jälkeen mittauspaikalla oli ruuhkaa ja Huhmarin tunneli täyttyi huohotuksista. Vaikka treenissä mentiinkin täysillä, valmentajan Juhon mukaan viimeiset sekunnit puristetaan talvella hiihtoladulla. Sitten vielä loppuverryttelyt ja puolentoistatunnin harkka oli tehty.

Treeni oli rankka, mutta kannustavassa ilmapiirissä kaikki selvisivät hyvin, vaikka pistokset tuntuvat varmaan vielä ensi viikollakin. :) Loppuun Juho antoi vielä palautetta, ja hänen mukaansa paljon on vielä tehtävänä, mutta myös parannusta viime vuoteen verrattuna on tullut paljon. Seuraavana päivänä ainakin jaloissa tuntui, joten tiedettiin melko varmasti, mitä oli tehty.

Nuoremmille tarkoitettu kuudes treenipäivä sisälsi Juha Torvikosken luennon kilpailusäännöistä sekä tehokkaan sauvarinne- ja loikkaharjoituksen.

Alkulämmittelyn jälkeen teimme taitoradan ja temppuilimme hetken Huhmarin leikkipaikassa. Sen jälkeen siirryimme rinteeseen kokeilemaan loikkatekniikkaa ja Juhon mukaan se onnistui kaikilta paremmin kuin osasi kuvitella. Kun loikat oli loikittu, pääsimme laskettelurinteeseen, jota nousimme muutaman kerran ylös tehokkaasti sauvakävellen. Itse rinne-osion päätteeksi otimme loikkakisan rinteessä. Tiukan kisan jälkeen voiton vei kakkosjoukkue ja sen jälkeen oli hyvä siirtyä loppuverryttelyyn.

Kiitokset valmentajalle, luennoitsijalle ja mukana olleille urheilijoille!

Tiia Olkkonen

Neljäs treenipäivä vietettiin Himangan Pernussa ja Kalajoella Lokkilinnan maastossa.

Aamulla kymmeneltä kokoonnuttiin ensin Pernun rullahiihtoradalle. Porukkaa oli huimat 10 urheilijaa. Täällä aloitimme 20 min alkuverryttelyillä, jonka jälkeen teimme 3x15 min vk vetoja. Ensimmäiset kaksi tehtiin tasurilla ja kolmas vapaalla. Vauhti oli päätä huimaavaa, paria sairastapausta lukuun ottamatta. Lopuksi vielä hyvä loppuverryttely hiihtäen. Reenin jälkeen otettiin hikiset vaatteet pois, vaihdettiin kuivaa päälle ja mentiin syömään.

Toinen reeni alkoi parintunnin levon ja bemareiden seassa liikkumisen jälkeen. Kalajoella porukka väheni kahdeksaan urheilijaan. Aluksi alkuverryttely juostiin rannalla turistien seurassa. Vähäisen osallistujamäärän johdosta saatiin pidettyä ei totinen, vaan todella totinen hiekkahiihto pariviesti, joka keräsi huvittuneita katsojia. Matkana oli 4x n. 2 min lenkki. Kisassa tärkeintä ei ollut voitto, vaan murskavoitto, jonka vei Sievi-Alavieska joukkue. Maaliintulo syöksyjä osa harjoitteli myös jo ennen kisaa. Onhan hiekkahiihto aika haastavaa. Lopuksi vielä juoksulenkki suuren katsojajoukon edessä.

Treeni oli kaikinpuolin kehittävä ja hikinen koska lämpöä riitti. Aurinkovoiteita ei kuitenkaan pahemmin tarvittu, koska kiidimme valoa nopeampaa. Treenien yhteistuntimääräksi tuli noin 3h.

Kiitokset reenissä mukana olleille!

Milla Välkky ja Liisa Välikangas

Vetelin/Kaustisen Treenipäivä

Kesän kolmas treenipäivä järjestettiin Kaustisen urheilutalon maastossa ja Vetelin Sulkaharjussa.

Treenipäivä aloitettiin kaikille yhteisellä loikka-ja nopeusharjoituksella. Alku- ja loppuverryttely tehtiin juosten. Treenin vetäjinä toimivat Kuisma Taipale, Janne Huhtakangas ja Ari Haukilahti. Nopeusvedot suoritettiin ”erittäin” vakavamielisenä sukkulaviestinä. Sukkulaviesti oli (Epä)tasainen.  Ensimmäisen treenin jälkeen oli ruokatauko ja lepäilyä.

Levon jälkeen nuoremmat jatkoivat n. 1,5h sauvakävelyvaelluksella Kaustisen maastoissa, vetäjänä Janne. Vanhemmat jatkoivat treenejään Mount Sulkaharjussa Kuisman ja Arin johdolla.  Jatkoimme yhdistelmäharjoituksella. Kävimme ensin hikisellä rullalenkillä. Osa porukasta intoutui kovaan matkavauhtiin, kesto 1h 20min. Raastavan Rullalenkin jälkeen täytimme juomapullomme lähdevedellä. Sen jälkeen vaihdettiin lenkkarit jalkaan. Ari veti tytöille ja Kuisma pojille sauvajuoksutreenin, kesto 1,5h. Kovan sauvajuoksutreenin jälkeen osa porukasta intoutui jättämään viimeisimmätkin voimanrippeet suolle.  Suolla käytiin myös erittäin tasainen suofutisottelu Veteli vs. Muu maailma. Ottelu huipentui Vetelin joukkueen Paulinhon tekemään ratkaisumaalin. Peli päättyi 2-1. Muun maailman maalista vastasi huippukauden hiihtänyt Ravinder.

Päivän Saldo: n.4h reeniä ja hyvä mieli =)

Isot kiitoksen vetäjillemme!

Joona & Pauli Mäkelä

Sekä nuorempien että vanhempien ryhmän treenit sisälsivät pääharjoitusten lisäksi aktiivista liikkuvuutta, millä kehitettiin liikeratoja, taitoa ja vartalonhallintaa.

Kannuksen treenipäivä

Kesän treenipäivät pyörivät nyt toista kesää, ja ainakin viime vuoden perusteella idea on treenaajan näkökulmasta toiminut hyvin. Keskimäärin tunnin ajomatkakaan Keski-Pohjanmaalla treenin perässä ei mene hukkaan, kun porukassa saa uutta inspiraatiota, nähdä kavereita ja ennen kaikkea uusia vinkkejä omiin usein yksinäisiinkin treeneihin.

Kannuksessa viime vuoden tapaan teemana oli voimaharjoitus. Tällä kertaa porukka oli jaettuna nuorempiin ja vanhempiin, ja pienemmät ryhmäkoot mahdollistivat paremman treenin itse kullekin. Aluksi juoksimme itsenäisesti puolisen tuntia, mikä meni ihan hurjan nopeasti vaihtaen samalla kesän kuulumisia kavereiden kanssa. Juoksun jälkeen siirryimme tekemään taito-osiota Juhon ohjauksessa, kun pienempien ryhmä oli vastaavan treeninsä saanut loppumaan. Liikkuvuutta, koordinaatiota, tekniikkaa. Näitä ei tule liian usein tehtyä varmasti kenelläkään, ja ohjaajan valvovan silmän alla keskittyminen on tietysti myös entistä parempaa luokkaa. Varmasti jokainen löysi myös uusia liikkeitä omiin treeneihin, tavoitteena voisi olla vaikka liikkeiden entistä parempi osaaminen kenties jo tulevan syksyn piirileirillä. Siinä olisi sopivasti pientä porkkanaa jokaiselle!

Jatkoimme treeniä vielä kolmannella teemalla, saliharjoituksella. Pienissä kolmen hengen ryhmissä kiersimme eri laitteita, ja Juho pystyi tarkkailemaan oikeaa tekniikkaa. Samalla hyödynsimme luppoaikaa tehden kuntopiirin omaisia liikkeitä. Paljon ei siis varsinaista seisoskelua kerennyt tulla luultavasti kenellekään, kun Kannuksen saliltakin löytyi riittävästi tilaa piiriryhmällemme. Salitreenistä tuli hyvinkin tehokas ja saimme tehtyä oikein onnistuneen voimaharjoituksen.

Lopuksi Juho kokosi yhteen treenin ideaa ja antoi vinkkejä vielä kesän treeneihin. Jotta onnistunut treeni saatiin talteen, oli syytä ottaa pieni välipala ennen kotimatkaa. Seuraavan aamun terve kipu eteenkin käsivarsissa viestii siitä, että treeni on mennyt oikeaan osoitteeseen!